De Nederlandse tuinbouw en groensector heeft een sterke positie. Hierin spelen de goede marktkennis en de innovatiekracht van de sector een belangrijke rol. Ook in de toekomst kan de sector hier haar concurrentievoordeel uit behalen. Het Productschap Tuinbouw (PT) investeert daarom in projecten die inzetten op duurzaamheid, marktontwikkeling, innovatieve ketensamenwerking of logistiek. De sector kan daarbij marktkennis putten uit de diverse marktonderzoeken die het PT jaarlijks uitvoert. |
||
Convenience stores FrankrijkOnderzoek onder Franse consumenten m.b.t. het kopen van bloemen bij ‘magasins de proximité’ (gemakswinkels) in Frankrijk. Hierbij zijn kopers en niet-kopers ondervraagd. Convenience stores Frankrijk |
![]() |
Onderzoek onder Franse consumenten m…. |
Praktische toepasbaarheid van footprintsDe carbon footprint van tuinbouwproducten wordt momenteel berekend in kilogram product. In de praktijk blijkt het vaststellen of meten van de kilogram productie voor de meeste bedrijven een probleem op te leveren. Het gevolg is dat de basis ontbreekt om de ontwikkelde PT-CO2 emissie tool correct te kunnen toepassen en dus de CO2 footprint van indi… Praktische toepasbaarheid van footprints |
![]() |
De carbon footprint van tuinbouwprodu… |
Carbon footprint glastuinbouw, update voor innovatieve glastuinbouwsystemenMet de tool kunnen ondernemers gemakkelijk in beeld krijgen wat globaal hun CO2 uitstoot is en waar in de keten de grootste uitstoot plaats vindt. Op deze manier krijgen individuele bedrijven handvatten om aan de slag te gaan met verbeteracties met betrekking tot hun CO2 emissie. Het protocol geeft de rekenregels die in de tool zijn verwerkt. In d… Carbon footprint glastuinbouw, update voor innovatieve glastuinbouwsystemen |
![]() |
Met de tool kunnen ondernemers gemakk… |
Kenniscentrum PlantenstoffenHet opzetten van een Kenniscentrum Plantenstoffen dat een verbindende schakel zal zijn tussen private en publiek initiatieven. Het centrum zal een aanjager zijn met concrete projecten, scans, communicatie en wetgeving en een faciliterende rol spelen bij het delen van kennis, ervaringen en contacten. De activiteiten van het Kenniscentrum zijn erop … Kenniscentrum Plantenstoffen |
![]() |
Het opzetten van een Kenniscentrum Pl… |
Werkfruit campagne werktKwantitatief herhalingsonderzoek onder bedrijven naar het aantal bedrijven dat werkfruit aanbiedt aan hun werknemers. Tevens is werkfruit geëvalueerd onder de deelnemende bedrijven. Werkfruit campagne werkt |
![]() |
Kwantitatief herhalingsonderzoek onde… |
NK tulpen keurenJaarlijks wordt het Nederlands kampioenschap tulpen keuren georganiseerd. In 9 regio’s worden in januari en februari voorrondes georganiseerd. De winnaars hiervan worden afgevaardigd naar het Nederlands Kampioenschap dat eind februari tijdens het Holland Flowers Festival wordt gehouden. De doelstelling van deze competitie is om de kwaliteitskenn… NK tulpen keuren |
![]() |
Jaarlijks wordt het Nederlands kampio… |
FloraHolland Autumn Fair – 8 en 9 september 2010De Flora Holland Autumn Fair is dit jaar op aangeven van kopers en kwekers later in het jaar gepland. Daardoor is de Autumn Fair een mooi inspiratie- en inkoopmoment voor het najaars- en herfstassortiment. FloraHolland Autumn Fair – 8 en 9 september 2010 |
![]() |
De Flora Holland Autumn Fair is dit j… |
Westland Tuinbouw Relatiedagen – 15 en 16 september 2010Op 15 en 16 september 2010 vindt in het Vreeloo-Centrum in De Lier de “Westland Tuinbouw Relatiedagen” plaats. De locatie is ideaal, centraal, gelegen in het Westland en als zodanig de uitgelezen plaats als hét trefpunt voor ondernemers en relaties in de tuinbouwsector in het Westland. Gedurende het evenement worden diverse interessante semina… Westland Tuinbouw Relatiedagen – 15 en 16 september 2010 |
![]() |
Op 15 en 16 september 2010 vindt in h… |
Hortifair – 12 t-m 15 oktober 2010Horti Fair is de internationale vakbeurs voor de tuinbouw, jaarlijks in Amsterdam. Het is internationaal de meest complete tuinbouwvakbeurs en in Nederland het drukst bezochte tuinbouwevenement. Met een sterke focus op producenten en ondernemers is de Horti Fair hét platform voor de introductie van nieuwe producten en diensten, uitwisseling van ke… Hortifair – 12 t-m 15 oktober 2010 |
![]() |
Horti Fair is de internationale vakbe… |
Productieplanning als basis voor managementinformatie – 8 juni 2010Op dinsdagmiddag 8 juni organiseert Plantform een bijeenkomst over “Productieplanning als basis voor managementinformatie”. Centraal staat de Qurius implementatie bij Sion Orchids van het softwarepakket Plantform-QMS. Daarnaast geven twee andere softwareleveranciers hun visie op productieplanning en managementinformatie in de sierteelt. Sion i… Productieplanning als basis voor managementinformatie – 8 juni 2010 |
![]() |
Op dinsdagmiddag 8 juni organiseert P… |
Business Intelligence in de sierteelt – 31 mei 2010Business Intelligence als hulpmiddel om de keten te stroomlijnen. Het klinkt ingewikkeld, maar het kan. En het kan de sierteeltsector ook nog eens veel opleveren in termen van efficiency en kostenbeheersing. Dat is de conclusie van een uitgebreid onderzoek, inclusief praktijkpilot, dat heeft plaatsgevonden in de sierteeltsector. Bovendien is er een… Business Intelligence in de sierteelt – 31 mei 2010 |
![]() |
Business Intelligence als hulpmiddel … |
Nationale Paddenstoelendag – 22 april 2010Op dit moment is ‘de Markt’ zeer actueel in de Nederlandse champignonteelt. Tijdens de middag worden er lezingen gehouden. Na de lezingen wordt uw mening gevraagd in een forumdiscussie. Natuurlijk is er ook een bedrijvenmarkt, waarop toeleveranciers en afnemers graag met u in contact komen. Door innoveren blijft de Nederlandse champignonteelt b… Nationale Paddenstoelendag – 22 april 2010 |
![]() |
Op dit moment is ‘de Markt’ zeer … |
Bloemen ook bij Franse ‘gemakswinkels’ in het assortimentUit online onderzoek uitgevoerd door Productschap Tuinbouw is gebleken dat een relatief grote groep Franse consumenten regelmatig een gemakswinkel (‘magasin de proximité’) bezoekt. Éénderde van de Franse consumenten die een ‘magasin de proximité’ hebben bezocht, heeft daar weleens een bloemetje gekocht. Deze bloemen worden dan meestal … Bloemen ook bij Franse ‘gemakswinkels’ in het assortiment |
![]() |
Uit online onderzoek uitgevoerd door … |
Week 28: Marktbeeld komkommer en peerUitvoer komkommer bijna even groot als in 2009In de eerste 24 weken van 2010 is 168 miljoen kilo komkommers uit Nederland uitgevoerd. Dit is iets meer dan de 166 miljoen kilo die in 2009 is geëxporteerd. Een piek in de uitvoer viel in 2010 te zien in week 16. In de weken erna daalde de uitvoer tot een dieptepunt in week 19. Van week 20 tot en met … Week 28: Marktbeeld komkommer en peer |
![]() |
Uitvoer komkommer bijna even groot al… |
Onderzoek biedt meer inzicht in wortelfunctionaliteitSinds 1 oktober 2009 is een gedeelte van Demokwekerij Westland ingericht voor een onderzoek aangaande wortelfunctionaliteit. Het onderzoek is een initiatief van Fytagoras, Fytofocus en Stichting RHP en wordt gefinancierd door Productschap Tuinbouw. Demokwekerij Westland heeft het onderzoek gefaciliteerd en het gewas onderhouden. Doel van het onderz… Onderzoek biedt meer inzicht in wortelfunctionaliteit |
![]() |
Sinds 1 oktober 2009 is een gedeelte … |
Uienexport in week 24In het lopende seizoen (6 juli 2009 t/m 18 juni 2010) is ruim 906 miljoen kg Nederlandse uien (exclusief industriekwaliteit) uitgevoerd. Dat is 83 miljoen kg meer dan in het vorige seizoen. Dit blijkt uit voorlopige exportcijfers van PT/KCB. In de vierentwintigste week van 2010 (14 t/m 18 juni) is 15 miljoen kg Nederlandse uien uitgevoerd. De gro… Uienexport in week 24 |
![]() |
In het lopende seizoen (6 juli 2009 t… |
Werkfruit campagne werktWerkfruit wordt bij achttien procent van de Midden- en Kleinbedrijven (MKB) aan werknemers aangeboden. Dit betekent een stijging van vier procent ten opzichte van vorig jaar. Sinds de invoering van de werkfruitcampagne in 2007 is er een flinke toename te zien van bedrijven met werkfruit. Werkfruit biedt een verruiming van de markt voor groenten en… Werkfruit campagne werkt |
![]() |
Werkfruit wordt bij achttien procent … |
Supermarktacties verse groenten en fruit in week 28 2010In week 28 zijn 8 supermarktformules die verschillende soorten tomaten in de aanbieding hebben. Een formules geeft 50% korting op alle soorten tomaten. Daarnaast zijn er diverse aanbiedingen met bospeen, broccoli en ijsbergsla. Het aantal aanbiedingen met vers fruit is in week 28 bijna even groot als van verse groenten. Zes formules hebben nectari… Supermarktacties verse groenten en fruit in week 28 2010 |
![]() |
In week 28 zijn 8 supermarktformules … |
Internationale ZakenInternationale zaken (IZ) neemt initiatieven en bereidt beleid voor op Europees en WTO-gebied. Het gaat om zaken die van belang kunnen zijn voor de gehele Nederlandse tuinbouw. Dit betekent dat IZ-medewerkers: Adviseren aan het bestuur, sectorcommissies en directie van het PT Ervoor zorgen dat PT standpunten over internationale aangelegenh… Internationale Zaken |
![]() |
Internationale zaken (IZ) neemt initi… |
KetensGoede ketensamenwerking is voor elke ondernemer een belangrijke winstfactor. Ketenoptimalisatie leidt tot efficiency (kostenbesparing), verduurzaming en meer toegevoegde waarde. Voor ondernemers liggen hier kansen om de winstmarges te verhogen. Er moet dan ook voortdurend geïnvesteerd worden in ketenoptimalisatie. Met ketenprogramma Flowers and … Ketens |
![]() |
Goede ketensamenwerking is voor elk… |
Maatschappelijk Verantwoord OndernemenEr is een groeiende vraag vanuit de consument en de maatschappij naar producten die goed zijn voor mens en aarde. De tuinbouw sector ziet hier ook het belang van in. Niet voor niets is deze sector èèn van de koplopers op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De groeiende markt van biologische groenten en fruit, het da… Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen |
![]() |
Er is een groeiende vraag vanuit de c… |
MarktbeeldWat is marktbeeld? Maandelijks brengt Productschap Tuinbouw (PT) de markt van Groenten & Fruit en van Bloemen & Planten in kaart: wat zijn groeimarkten? Hoeveel wordt er gekocht? Waar en tegen welke prijzen? Met deze informatie kunnen ondernemers hun producten en diensten goed afstemmen op de markt. In Marktbeeld is deze informatie terug te… Marktbeeld |
![]() |
Wat is marktbeeld? Maandelijks brengt… |
MarktinformatieEr liggen veel kansen voor de tuinbouw en groensector om meerwaarde voor haar producten te creëren. Trends als gezond,duurzaam, puur en welzijn zijn bij uitstek geschikt voor de tuinbouw en groensector om zich te onderscheiden. Marktonderzoek is een belangrijk middel om deze trends te signaleren of afzetkansen in binnen- en buitenland op te s… Marktinformatie |
![]() |
Er liggen veel kansen voor de tuinbou… |
MarktontwikkelingOm groei van de sector te realiseren is het noodzakelijk om nieuwe markten aan te boren en de tuinbouw en groen producten scherp te positioneren in de markt. De doorvertaling consumer insights en relevante signalen vanuit de maatschappij naar nieuwe producten en assortimentsamenstellingen speelt hierbij een belangrijke rol. Het is belangrijk dat d… Marktontwikkeling |
![]() |
Om groei van de sector te realiseren … |
Vermarkten biologische productenIn de biologische tuinbouw werken tuinders op een milieuvriendelijke wijze. Dit betekent ondermeer dat gewassen in de grond geteeld worden en daarbij geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt.Op alle biologische producten die je in de winkel tegenkomt, vind je het EKO-keurmerk. Voordat je iets een biologisch product mag noeme… Vermarkten biologische producten |
![]() |
In de biologische tuinbouw werken tui… |