Assortimentsonderzoek tomaat
Gerelateerd
- Bloemen ook bij Franse ‘gemakswinkels’ in het assortiment
- Convenience stores Frankrijk
- Week 28: Marktbeeld komkommer en peer
- Praktische toepasbaarheid van footprints
- Carbon footprint glastuinbouw, update voor innovatieve glastuinbouwsystemen
09-07-2010
Ruim de helft van de tomatenkopers zegt 1 keer per week of vaker tomaten te kopen. Mensen die de afgelopen jaren vaker tomaten zijn gaan kopen, doen dit veelal omdat de kinderen ze lekker vinden als gezonde snack.
In de beleving van de consument is het assortiment aan tomaten het grootst bij de groenteman, gevolgd door de markt en tenslotte de supermarkt. Volgens de respondenten heeft Albert Heijn het grootste en Aldi juist het kleinste assortiment van de supermarkten. Bijna tweederde van de consumenten beslist thuis al om tomaten te gaan kopen. Van deze consumenten weet een derde ook thuis al welk type tomaat ze willen kopen.
Ruim de helft van de ondervraagden heeft wel eens tomaten laten liggen in het schap vanwege de kwaliteit. 38% hiervan kocht vervolgens ergens anders tomaten, 28% kocht vervolgens een ander type tomaten en 30% besloot geen tomaten te kopen. Er ontstaat dus gedeeltelijk vraaguitval door de kwaliteit in het schap.
De belangrijkste toepassingen voor tomaten zijn de salade en de warme hoofdmaaltijd, op afstand gevolgd door soep, brood en de tomaat als snack. Voor de warme hoofdmaaltijd, de soep, op brood en in de salade kunnen volgens de respondenten vele typen tomaat worden gebruikt. Voor de salade heeft een groter aandeel echter een voorkeur voor de kleinere tomaatjes. Voor de ovengerechten, pasta’s en in de soep heeft een relatief groot aantal een voorkeur voor ontvelde tomaten in blik, als substituut voor verse tomaten. Wanneer men tomaten eet als snack, heeft men (logischerwijs) een voorkeur voor de kleinere tomaatjes.
In het onderzoek is ook gevraagd naar een voorkeur voor het type verpakking bij de verschillende toepassingen. Voor de warme hoofdmaaltijd, de soep, op brood en in de salade geven opvallend veel mensen aan dat zij een voorkeur hebben voor onverpakte tomaten. Niet alleen de ronde tomaat, maar juist ook andere typen tomaat zou men graag los kopen, zowel vanwege milieu als een afgepaste hoeveelheid.
De consument wil met name informatie hebben over de smaak, tips om de tomaten vers te houden en recepten/tips voor toepassingsmogelijkheden. Een groot deel van de consumenten geeft aan dat zij geïnteresseerd zijn in iconen die de toepassingsmogelijkheden van verschillende typen tomaat uitbeelden. Het nut van consumentenmerken voor tomaat is volgens de respondenten uit dit onderzoek slechts beperkt.
Wilt u meer weten?
Voor meer informatie over het project “Assortimentsonderzoek tomaat” (PT 2010-29) kunt u contact opnemen met René van Paassen, [email protected]. Rapporten zijn voor sectorgenoten, via MijnPT, gratis te donwloaden, of aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079 – 34 70 633 of per e-mail [email protected].